1ste stagedag

27 april 2019 - Alicante, Spanje

Hallo allemaal,

vandaag was het dan zo ver mijn eerste stagedag! Om half 6 stond mijn wekker en rond 10 over 6 liepen wij aan naar de bushalte. Hier kwamen wij aan rond 6.15 en de bus zou om 6.20 gaan. Nu bleek het zo dat zijn dat in het weekend de bus pas om 6.50 rijd. Wij stonden een tijdje te wachten op de bus, tijdens het wachten kwamen wij verschillende mensen tegen die terug kwamen van het stappen. Tijdens het wachten stond er een politieauto steeds bij ons in de buurt te wachten, toen wij eenmaal langer stonden te wachten kwam hij op een gegeven moment vragen waar wij op stonden te wachten. Wij vertelde dat we op de bus stonden te wachten. Toen de bus aankwam, zijn wij ingestapt en reed de politie auto ook weer door.

Rond 7.15 kwamen wij aan op ons stageadres. Gelukkig hadden wij al gisteren de sleutels gekregen zo konden we zelf naar binnen komen. Eenmaal aangekomen kwamen wij iemand tegen en vertelde dat we even moesten wachten in het kantoortje. Toen kwam een collega ons ophalen en gaf ons 2 besos (kussen dat is hier heel normaal in Spanje). Anna liep met deze collega mee en ik liep mee met Lorena. Ik vond hef erg fijn om met haar mee te lopen, gelukkig mocht ik al het een en ander doen en heb ook onder ander mensen mee gedoucht. Hier worden de meeste mensen gedoucht op het toilet wat ook erg appart is. Ze gebruiken hier weg werp “washandjes” waar ook al zeep in zit. Ook zaten er een aantal cliënten vast met een zweedseband, dit is een band die vast zit om hun buik zodat ze niet zelf uit bed kunnen stappen. Deze band krijg je af met een blauwe soort sleutel, die foto kan je ook zien in het album huis/stage. De mensen liggen hier ook samen met zijn 2e op een kamer, dus ben je de ene cliënt aan het helpen kan de ander hier gewoon van mee genieten. Ook laten ze vaak de deur open staan tijdens de zorg, ik maakte de deur dan vaak maar dicht omdat ik er ook wel voor wil zorgen dat de cliënt zo toch wat privacy heeft. Na de zorg wordt er op een formulier opgeschreven wie de cliënt heeft verzorgd. Dit formulier hangt op de kast in de slaapkamer. Ook hebben ze hier bedekken die ze eruit moeten halen, i.p.v. deze makkelijk naar beneden te doen en helaas kennen ze hier geen hoog-laag bedden.  Eenmaal na de ochtendzorg worden de cliënten naar de eetzaal gebracht. Dit is rond 10 uur en hier krijgen ze of stokbroodjes of koekjes/ cakejes. Ook is er keuzen uit warme chocomelk, warme melk, koffie of thee. Hierna werden de tafel af geruimd en kreeg ik ook een aantal keer te horen muy bien (dat betekend heel goed) dus dat gaf mij ook weer een fijn gevoel. Ook kreeg ik vaak het woordje guapa te horen (dit betekend knap) van de cliënten en kreeg ik van de cliënten ook nog besos.

Na het ontbijt is er een toiletronden de cliënten die moeilijk te been zijn, worden dan zo een voor een op het toilet geholpen.

Hierna werden de cliënten weer naar de 1e verdieping gebracht omdat hier een kerkdienst was. Rond 11:10 ben ik pauze gaan houden en heb toen een half uur pauze gehad. Hierna was het weer even wat rustiger. Na mijn pauze heb ik de mensen van boven naar benden gebracht omdat ze rond half 1/ 1 uur ook weer wat te eten kregen. Ze kregen vandaag friet met vlees. En sommige mensen kregen gemalen eten. Tijdens het eten leek een vrouwtje te stikken in haar eten, dit was wel even schrikken maar gelukkig was alles goed gekomen. Hierna hebben we alles weer opgeruimd, de mensen werden weer terug gebracht naar de zaal en in de stoel gezet ook was er nog een toilet ronden.

Hierna zat mijn eerste dienst er voor vandaag er weer op. Ik bedankte Lorena voor vandaag en ging toen samen met Anna weer naar huis. We liepen samen weer terug naar de bus toe en waren rond 3 uur/ 15.15 weer thuis. Ik was na deze dienst wel heel moe en had ook veel last van mijn benen, omdat ik veel heb moeten lopen en staan.

Dit was mijn eerste stagedag in Spanje 😊

1. Els:
    28 april 2019
    Hoi Nicole dat is even wennen zeg. Wat zijn wij dan bevoorrecht met al onze hulpmiddelen fijn dat je goed met de mensen op kunt schieten is heel belangrijk Het begin is gemaakt ik vindt het knap van je👍 Veel groetjes
  2. Paula Coppelmans:
    30 april 2019
    Hey Nicole, ik ben verrast, wat knap van jou om dit in Spanje te doen.
    Ben blij dat het hier anders is 😜
  3. El v. d. Vegt:
    30 april 2019
    Zo Nicole, wat een ervaring en wat een verschil dan dat je bij ons gewend was.
    Ik hoop dat je ondanks het harde werken ook tijd hebt om van het land 🌝 te genieten.
    Heel veel succes, groetjes El.