1ste avonddienst

30 april 2019 - Alicante, Spanje

Hallo allemaal,

gisteren 29 april had ik mijn 1ste avonddienst samen met Anna. Wij vertrokken vanuit ons appartement om 13.50 uur omdat de bus om 14.02 uur vertrekt. Gelukkig is het voor ons naar de halte een kleine 5 minuten lopen. Rond 14.25 uur kwamen wij aan bij de halte voor naar stage te gaan. Hier moeten wij rond 14.30 uur zijn en hebben dan nog een half uur eventjes niks te doen, dan komt langzaam iedereen binnen die ook een avonddienst heeft.

Rond 3 uur worden wij mee genomen en mag ik naar de somatiek afdeling en Anna mocht naar de pg afdeling. Als eerst is er rond half 4 weer een wc ronde, waarna de mensen naar de eetzaal worden gebracht om wat te gaan eten. Rond 4 uur half 5 krijgen de cliënten  koffie, thee, melk, warme melk of chocomel met stokbrood, koekjes en cakjes. Hierna worden de mensen weer terug gebracht naar de woonkamer en wordt de eetzaal weer netjes opgeruimd. Hierna krijgen de cliënte bezoek van familie of rusten ze wat in hun stoel en krijgen ze wat water te drinken. Rond 17.45 uur ben ik vast te tafels mee gaan dekken voor het avond eten. Rond 18.15 uur ben ik samen met Anna pauze gaan houden tot 18.45. Hierna werden de cliënten weer naar de eetzaal gebracht, hier kregen ze soep met stokbrood en erna kregen ze plakjes kaas, chorizo, ham en tomaat en als toetje fruit of kleine toetjes. Na het eten worden de tafels weer opgeruimd en worden de cliënten naar boven gebracht en omgekleed voor de nacht.

ik mocht gelijk 4 cliënten omkleden en een schone inco aangeven. Terwijl zij met wie ik in de avond mee liep een andere cliënt aan het helpen was, was ik samen met 2 andere cliënten die alleen maar Spaans spreken en ik dus nog niet veel versta van de Spaanse taal. Dit was wel even lastig, maar alles verliep verder goed gelukkig. Wel was de ene cliënten de andere cliënt wat aan het uitlachen, dit vond ik erg lastig want ik wil er dan graag iets van zeggen, maar heb geen idee hoe ik hier wat van moest zeggen. Dus telkens zij ik no en toen was het goed. Ik kreeg van deze cliënten 2 besos en bedankte zij mij voor de zorg, wat erg lief was. De bedhekken zijn allebei omhoog gedaan, en heb de kleren netjes opgeruimd en het licht mee uitgedaan. Hierna mocht ik 2 andere cliënten nog mee omkleden en een schone inco aangeven. De ene cliënt moest ook een Zweedse band om maar ik had geen idee hoe ik dit moest doen. Dus heb ik een collega erbij gehaald dit de Zweedse band om had gedaan. Ook bij deze cliënten de bedhekken omhoog gedaan en het licht mee uitgedaan. Hierna was mijn dienst voorbij en ik bedankte mijn collega voor deze avond.

Ook moesten wij onze uren aftekenen en hebben dit gelijk ook laten aftekenen van onze eerste stagedag.

Rond 21.15 hadden we de bus terug naar huis en konden we hierna heerlijk nog even op de bank zitten, omdat we morgen een dagje vrij waren!

Dit was mijn eerste avonddienst hier in Spanje!

groetjes,

Nicole😘